Şu kişiden alıntılanmıştır: ismail tarhinde 29.05.2024, 22:39
Bundan 10 yıl önce çeşitli ulaşım konularında yazmıştım, bu yazıları yakın zamanda da blogumda derledim. Şimdi ise 2024 yılının ortalarında Sivas'ta hala problem olan veya gündemde olması gereken ulaşım konuları için bir derleme oluşturdum.
Bu yazıda 4 ana bölümde inceleme mevcut ve sadece bana göre en önemli konuları buraya taşıyorum. Bölümler ise ulaşım türlerine göre yaptım ancak şehir içi ulaşım konularından belediye sorumlu olduğu için ayrı bir ana başlıkta ona açtım.
Şehir içi
Ulaşım Master Planı
Şehrin imar planı yapılmış olmasına rağmen, bugüne kadar ulaşım master planı konusunda adım atılmamıştı. Yeni seçilen Belediye Başkanımız Adem Uzun ise seçim dönemi vaat olarak verdiği projeyi hayata geçirmek için adımlar atmaya başladı.
Ulaşım master planı, Sivas'ın uzun vadeli ulaşım stratejisi açısından önemlidir. Bu planlama ile sadece trafikte bulunan araçların değil, bisikletlerin ve yayalarında planlaması yapılır. Planlama sayesinde daha yaşanabilir ve çevreci çözümler şehrimize kazandırılabilir. Böylece karbon ayak izinde azalma meydana gelecektir.
Yapılacak doğru bir planlama ile şehrimizde bulunan ulaşım sisteminin ve yol ağı kullanımının verimliliği artırılabilir. Böylece hem vatandaşlar hem de işletmeler için zaman ve maaliyet kazancı sağlar.
İyi bir planlama ile ticari merkezlere ve eğitim kurumlarına erişim kolaylaşabilir. Böylece şehir merkezinin yükünü dağıtabilir.
Ulaşım master planı ile trafik güvenliği de artacaktır. Böylece trafik kazalarında azalma olması beklenir.
Toplu Taşıma
Uzun yıllardır şehrimizde toplu ulaşım ile alakalı ciddi bir sıkıntı mevcut. Özellikle hat optimizasyonu ve durakların konumları konusunda çalışma yapılması gerekiyor. Yolcu sayısı zaten az olan sistemde, pandemiden sonraki dönemde ise yolcu sayısı pandemi öncesi orana dahi yaklaşmamaktadır.
Yıl
Nüfus
Yolcu
Günlük Ort. Yolcu
Nüfus / Günlük Ort. Yolcu
2018
348.683
34.675.000
95.000
27,25%
2019
353.178
27.884.722
76.396
21,63%
2022
365.274
23.464.190
64.285
17,60%
2023
362.300
23.632.164
64.746
17,87%
Sivas Belediyesi faaliyet raporlarına göre pandemi dönemi öncesi ve sonrası nüfus ve yolcu istatistikleri
Aşağıdaki haritada yolcuların seyahate başladığı ortalama durak konumları mevcut. Merkezde özellikle toplu taşımaya uygun caddelerden otobüs geçmemesi, haritanın şehir merkezi bölümünde bir boşluk oluşturmaktadır. Buradan da mevcut hatların optimizasyonu sırasında yeni yolların kullanımı önem kazanmaktadır.
Günlük ortalama olarak yolcuların seyahate başladığı duraklar
Kavşak ve Sinyalizasyon
Sivas'ta özellikle daha önce sayım yapmış olduğum kavşaklarda ve günlük kullanımda hemen fark edilebilecek sorunlu birkaç kavşak bulunmakta. Bu kavşaklarda problemler; kavşak geometrisi, şerit sayısı ve sinyalizasyon. Kavşaklara bakacak olursak;
Kümbet Kavşağı
4 İşletme Kavşağı
Yenişehir Kavşağı
Sivas Lisesi Kavşağı
Karaağaç Kavşağı
Tüm kavşaklarla ilgili bilgiyi daha önce belediye ile paylaşmıştım. Burada örnek olarak kısa bir şekilde Yenişehir kavşağına bakalım.
Yenişehir Kavşağı şematik gösterimi
Yenişehir Kavşağında TSO-Halfelik ve Halfelik-TSO istikameti ana yön iken, kavşak faz sisteminde buralar ana istikamet olarak çalışmıyor. Dolayısıyla da TSO yönünden gelip, Halfelik yönüne giden araçların, çevreyolu yönünden gelip TSO yönüne giden araçları kavşak içinde beklemesi gerekiyor. Bu da sinyalizasyon hatasından dolayı trafik oluşmasına sebebiyet veriyor. Burada sinyalizasyon 3 fazlı aşağıdaki diyagramda ki şekliyle çalışmalı.
Sadeleştirilmiş 3 fazlı sinyalizasyon diyagramı
Yeni Caddeler
İmar planında bulunan ve artık şehirleşmenin yoğunlaşmaya başladığı bölgelerde hem ulaşımı rahatlatmak hem de toplu taşıma hatlarını düzenlemek için yeni yolların, kamulaştırma maaliyetlerine göre önceliklendirilerek açılması gerekmektedir.
Kırmızı ile belirtilen yollar imar planında olmasına rağmen şu an mevcut değiller
Yön Levhaları
Doğan Bey döneminde yön levhaları çalışması yapılırken, yapılan çalışma ile alakalı eksik ve hatalı uygulamalar mevcuttu. Bunları o dönem iletmiştim ancak çok fark edilemedi. Zaman geçtikçe ise uygulamanın hataları ortaya çıkmaya başladı.
Yapılan hatalardan bir tanesi semt isimleri yerine genellikle kurum ve takibi zor yerlerin eklenmesiydi. Tapu Kadastro binası Kılavuz'da iken Karaağaç Kavşağına 2015 Haziran ayı görselinde olan tabelalar takıldı.
Haziran 2015'de ilk yapıldığında Tapu binası henüz taşınmamıştı. (Kaynak)
Ancak bu bina taşındı. Dolayısıyla tabela artık hatalıydı. Düzeltmek için ise üzeri beyaz ile kapatıldı.
Olması gereken durumda ise zaten her 2 yönde tabela olmaması gerekiyor. Sadece sol tarafta tabela olması durumunda örnek tabela formatı yandaki şekildeki gibi olacak.
Semt isimleri kolay değişmeyeceği için uzun yıllar aynı bölgeyi gösterecek, 50 km/s hız ile de tabelanın okunabilirliği artacak.
Örnek uygulama
Karayolu
Güney ve Kuzey Çevre Yolu
Karayolları Genel Müdürlüğüne ait 2023 trafik hacim haritası incelendiğinde Sivas'ta güney çevre yolunun aslında kuzey çevre yolundan daha fazla trafiğe olumlu katkı yapacağı görülmektedir.
Karayolları 2023 yılı trafik hacim haritası
Kuzey çevre yolu sadece doğu-batı (Erzincan-Ankara) aksında trafiği rahatlatacakken, güney çevre yolu doğu-batı (Erzincan-Ankara), güney-kuzey (Kayseri/Malatya-Tokat), güney-doğu (Kayseri-Erzincan) istikametlerinde de rahatlamaya sebep olacaktır.
Öncelikli olarak kuzey çevre yolu yapımı planlanmaktadır. Ancak akabinde güney çevre yoluna da ihtiyaç duyulacaktır.
Kovalı ve Otogar Kavşağı
Karayolları yol ağında bu 2 kavşak özel bir başlığı hak ediyor. Hem Kovalı hem de Otogar kavşakları kazaların sık yaşandığı ve özellikle Kovalı Kavşağının şehirler arası bir yolda risk teşkil ettiği bir durum söz konusu.
Kovalı Kavşağı örnek planı
Demiryolu
Üniversite Makası
Sivas'ta hızlı tren içi ilk açıklanan projede mevcut Ofis binalarının olduğu bölgeye doğru yeni bir hızlı tren garı yapılacağı belirtilmiş ve bu konuda bir anket yapılmıştı. Daha sonra plan değişikliği oldu ve garın, üniversite tarafına yapılacağı bilgisi paylaşıldı. Ancak günümüzde ise sade bir ek bina ile hızlı tren seferleri yeni bir gar binası yapılmadan başladı.
Ankara ve İstanbul YHT seferleri şu an mevcut tarihi gar binasından yapılmakta. Ancak Cumhuriyet Üniversitesi bölgesinde hem gar yeri hem de Erzincan hattı için çalışmalar mevcut. Fakat bu çalışmalar kapsamında mevcut gar-yeni gar arasında geçişi sağlayacak bir makas bulunmuyor. Bu durumda ise ileride Ankara-Sivas-Erzincan seferini yapacak olan tren tarihi gara uğramadan yeni gara geçmiş olacak, bu da başka sorunlara sebep olacaktır. Örneğin, turizm üzerindeki olumsuz etkiler, aktarmalı yolculuklar için olumsuzluklar gibi.
Olması gereken makas şematik planı
Hızlı Tren Seferleri
Şu an için Sivas'tan günde 1 kere İstanbul ve günde 3 kere de Ankara'ya hızlı tren ile gitmek için alternatif saat mevcut. Ancak İstanbul hattı için günde bir sefer yetersiz. Bundan dolayı günde en az 2 kere İstanbul, günde en az 2 kere Ankara seferleri yapılması, yolcu talebini daha iyi karşılayacaktır.
Bunun dışında Selçuklu'nun 2 başkenti Sivas ve Konya'nın da YHT seferleri ile buluşması gerekiyor.
Divriği ve Şarkışla Raybüs Seferleri
Şu an il içi ulaşımda sadece Sivas-Divriği arasında günde karşılıklı 2 sefer yapılmakta. Ancak hem Divriği'nin turizm potansiyelini daha iyi kullanabilmesi hem de hızlı trenlere aktarma yapılabilmesi için hem sefer saatlerinin düzenlenmesi hem de sefer sayısının artırılması gerekmektedir.
Bunun dışında merkez nüfusu en yüksek ilçemiz olan Şarkışla içinde raybüs seferleri olması gerekmektedir. TCDD 4. Bölge bünyesinde nüfusu daha az olan bölgeler için bölgesel tren işletilmektedir. Buna göre Şarkışla hattında da raybüs işletilmesi vatandaşların ulaşım konforunu artıracaktır. Bu hat talep doğrultusunda Yeniçubuk istasyonuna da uzatılabilir.
Havayolu
İstanbul Seferleri
Pandemi öncesi günde 4-6 olan uçuş sayısı pandemi sonrasında ise günde 3-4 olarak gerçekleşmekte. Ancak günlük uçuşlar mevcut ihtiyacı karşılamakta zorlanmakta ve saat alternatifi sağlamamaktadır.
İzmir ve Antalya Seferleri
Pandemi öncesi mevcut olan İzmir seferleri, pandemi sonrasında iptal edildi ve henüz yeniden bir planlama söz konusu değil. Ancak İzmir'de 80 bin, Antalya'da ise 40 bin Sivas ikametine kayıtlı vatandaş mevcut. Yoğun bir hareketliliğinde olduğu 2 şehre, haftanın belirli günü uçuşların başlaması konusunda talep mevcuttur.
Uluslararası Seferler
Yurtdışında yaşayan yoğun bir gurbetçi nüfusu söz konusu. Özellikle yaz aylarında memleketlerini ziyarete gelen gurbetçiler için bu aylarda seferler düzenlenmesi, aktarma süreçlerini ortadan kaldıracaktır. Sivaslıların yoğun yaşadığı Almanya, Avusturya, Fransa ve Hollanda gibi ülkelerden sefer düzenlenmesi talebi yıllardır mevcuttur.
Bundan 10 yıl önce çeşitli ulaşım konularında yazmıştım, bu yazıları yakın zamanda da blogumda derledim. Şimdi ise 2024 yılının ortalarında Sivas'ta hala problem olan veya gündemde olması gereken ulaşım konuları için bir derleme oluşturdum.
Bu yazıda 4 ana bölümde inceleme mevcut ve sadece bana göre en önemli konuları buraya taşıyorum. Bölümler ise ulaşım türlerine göre yaptım ancak şehir içi ulaşım konularından belediye sorumlu olduğu için ayrı bir ana başlıkta ona açtım.
Şehir içi
Ulaşım Master Planı
Şehrin imar planı yapılmış olmasına rağmen, bugüne kadar ulaşım master planı konusunda adım atılmamıştı. Yeni seçilen Belediye Başkanımız Adem Uzun ise seçim dönemi vaat olarak verdiği projeyi hayata geçirmek için adımlar atmaya başladı.
Ulaşım master planı, Sivas'ın uzun vadeli ulaşım stratejisi açısından önemlidir. Bu planlama ile sadece trafikte bulunan araçların değil, bisikletlerin ve yayalarında planlaması yapılır. Planlama sayesinde daha yaşanabilir ve çevreci çözümler şehrimize kazandırılabilir. Böylece karbon ayak izinde azalma meydana gelecektir.
Yapılacak doğru bir planlama ile şehrimizde bulunan ulaşım sisteminin ve yol ağı kullanımının verimliliği artırılabilir. Böylece hem vatandaşlar hem de işletmeler için zaman ve maaliyet kazancı sağlar.
İyi bir planlama ile ticari merkezlere ve eğitim kurumlarına erişim kolaylaşabilir. Böylece şehir merkezinin yükünü dağıtabilir.
Ulaşım master planı ile trafik güvenliği de artacaktır. Böylece trafik kazalarında azalma olması beklenir.
Toplu Taşıma
Uzun yıllardır şehrimizde toplu ulaşım ile alakalı ciddi bir sıkıntı mevcut. Özellikle hat optimizasyonu ve durakların konumları konusunda çalışma yapılması gerekiyor. Yolcu sayısı zaten az olan sistemde, pandemiden sonraki dönemde ise yolcu sayısı pandemi öncesi orana dahi yaklaşmamaktadır.
Yıl
Nüfus
Yolcu
Günlük Ort. Yolcu
Nüfus / Günlük Ort. Yolcu
2018
348.683
34.675.000
95.000
27,25%
2019
353.178
27.884.722
76.396
21,63%
2022
365.274
23.464.190
64.285
17,60%
2023
362.300
23.632.164
64.746
17,87%
Sivas Belediyesi faaliyet raporlarına göre pandemi dönemi öncesi ve sonrası nüfus ve yolcu istatistikleri
Aşağıdaki haritada yolcuların seyahate başladığı ortalama durak konumları mevcut. Merkezde özellikle toplu taşımaya uygun caddelerden otobüs geçmemesi, haritanın şehir merkezi bölümünde bir boşluk oluşturmaktadır. Buradan da mevcut hatların optimizasyonu sırasında yeni yolların kullanımı önem kazanmaktadır.
Günlük ortalama olarak yolcuların seyahate başladığı duraklar
Kavşak ve Sinyalizasyon
Sivas'ta özellikle daha önce sayım yapmış olduğum kavşaklarda ve günlük kullanımda hemen fark edilebilecek sorunlu birkaç kavşak bulunmakta. Bu kavşaklarda problemler; kavşak geometrisi, şerit sayısı ve sinyalizasyon. Kavşaklara bakacak olursak;
Kümbet Kavşağı
4 İşletme Kavşağı
Yenişehir Kavşağı
Sivas Lisesi Kavşağı
Karaağaç Kavşağı
Tüm kavşaklarla ilgili bilgiyi daha önce belediye ile paylaşmıştım. Burada örnek olarak kısa bir şekilde Yenişehir kavşağına bakalım.
Yenişehir Kavşağı şematik gösterimi
Yenişehir Kavşağında TSO-Halfelik ve Halfelik-TSO istikameti ana yön iken, kavşak faz sisteminde buralar ana istikamet olarak çalışmıyor. Dolayısıyla da TSO yönünden gelip, Halfelik yönüne giden araçların, çevreyolu yönünden gelip TSO yönüne giden araçları kavşak içinde beklemesi gerekiyor. Bu da sinyalizasyon hatasından dolayı trafik oluşmasına sebebiyet veriyor. Burada sinyalizasyon 3 fazlı aşağıdaki diyagramda ki şekliyle çalışmalı.
Sadeleştirilmiş 3 fazlı sinyalizasyon diyagramı
Yeni Caddeler
İmar planında bulunan ve artık şehirleşmenin yoğunlaşmaya başladığı bölgelerde hem ulaşımı rahatlatmak hem de toplu taşıma hatlarını düzenlemek için yeni yolların, kamulaştırma maaliyetlerine göre önceliklendirilerek açılması gerekmektedir.
Kırmızı ile belirtilen yollar imar planında olmasına rağmen şu an mevcut değiller
Yön Levhaları
Doğan Bey döneminde yön levhaları çalışması yapılırken, yapılan çalışma ile alakalı eksik ve hatalı uygulamalar mevcuttu. Bunları o dönem iletmiştim ancak çok fark edilemedi. Zaman geçtikçe ise uygulamanın hataları ortaya çıkmaya başladı.
Yapılan hatalardan bir tanesi semt isimleri yerine genellikle kurum ve takibi zor yerlerin eklenmesiydi. Tapu Kadastro binası Kılavuz'da iken Karaağaç Kavşağına 2015 Haziran ayı görselinde olan tabelalar takıldı.
Haziran 2015'de ilk yapıldığında Tapu binası henüz taşınmamıştı. (Kaynak)
Ancak bu bina taşındı. Dolayısıyla tabela artık hatalıydı. Düzeltmek için ise üzeri beyaz ile kapatıldı.
Olması gereken durumda ise zaten her 2 yönde tabela olmaması gerekiyor. Sadece sol tarafta tabela olması durumunda örnek tabela formatı yandaki şekildeki gibi olacak.
Semt isimleri kolay değişmeyeceği için uzun yıllar aynı bölgeyi gösterecek, 50 km/s hız ile de tabelanın okunabilirliği artacak.
Örnek uygulama
Karayolu
Güney ve Kuzey Çevre Yolu
Karayolları Genel Müdürlüğüne ait 2023 trafik hacim haritası incelendiğinde Sivas'ta güney çevre yolunun aslında kuzey çevre yolundan daha fazla trafiğe olumlu katkı yapacağı görülmektedir.
Karayolları 2023 yılı trafik hacim haritası
Kuzey çevre yolu sadece doğu-batı (Erzincan-Ankara) aksında trafiği rahatlatacakken, güney çevre yolu doğu-batı (Erzincan-Ankara), güney-kuzey (Kayseri/Malatya-Tokat), güney-doğu (Kayseri-Erzincan) istikametlerinde de rahatlamaya sebep olacaktır.
Öncelikli olarak kuzey çevre yolu yapımı planlanmaktadır. Ancak akabinde güney çevre yoluna da ihtiyaç duyulacaktır.
Kovalı ve Otogar Kavşağı
Karayolları yol ağında bu 2 kavşak özel bir başlığı hak ediyor. Hem Kovalı hem de Otogar kavşakları kazaların sık yaşandığı ve özellikle Kovalı Kavşağının şehirler arası bir yolda risk teşkil ettiği bir durum söz konusu.
Kovalı Kavşağı örnek planı
Demiryolu
Üniversite Makası
Sivas'ta hızlı tren içi ilk açıklanan projede mevcut Ofis binalarının olduğu bölgeye doğru yeni bir hızlı tren garı yapılacağı belirtilmiş ve bu konuda bir anket yapılmıştı. Daha sonra plan değişikliği oldu ve garın, üniversite tarafına yapılacağı bilgisi paylaşıldı. Ancak günümüzde ise sade bir ek bina ile hızlı tren seferleri yeni bir gar binası yapılmadan başladı.
Ankara ve İstanbul YHT seferleri şu an mevcut tarihi gar binasından yapılmakta. Ancak Cumhuriyet Üniversitesi bölgesinde hem gar yeri hem de Erzincan hattı için çalışmalar mevcut. Fakat bu çalışmalar kapsamında mevcut gar-yeni gar arasında geçişi sağlayacak bir makas bulunmuyor. Bu durumda ise ileride Ankara-Sivas-Erzincan seferini yapacak olan tren tarihi gara uğramadan yeni gara geçmiş olacak, bu da başka sorunlara sebep olacaktır. Örneğin, turizm üzerindeki olumsuz etkiler, aktarmalı yolculuklar için olumsuzluklar gibi.
Olması gereken makas şematik planı
Hızlı Tren Seferleri
Şu an için Sivas'tan günde 1 kere İstanbul ve günde 3 kere de Ankara'ya hızlı tren ile gitmek için alternatif saat mevcut. Ancak İstanbul hattı için günde bir sefer yetersiz. Bundan dolayı günde en az 2 kere İstanbul, günde en az 2 kere Ankara seferleri yapılması, yolcu talebini daha iyi karşılayacaktır.
Bunun dışında Selçuklu'nun 2 başkenti Sivas ve Konya'nın da YHT seferleri ile buluşması gerekiyor.
Divriği ve Şarkışla Raybüs Seferleri
Şu an il içi ulaşımda sadece Sivas-Divriği arasında günde karşılıklı 2 sefer yapılmakta. Ancak hem Divriği'nin turizm potansiyelini daha iyi kullanabilmesi hem de hızlı trenlere aktarma yapılabilmesi için hem sefer saatlerinin düzenlenmesi hem de sefer sayısının artırılması gerekmektedir.
Bunun dışında merkez nüfusu en yüksek ilçemiz olan Şarkışla içinde raybüs seferleri olması gerekmektedir. TCDD 4. Bölge bünyesinde nüfusu daha az olan bölgeler için bölgesel tren işletilmektedir. Buna göre Şarkışla hattında da raybüs işletilmesi vatandaşların ulaşım konforunu artıracaktır. Bu hat talep doğrultusunda Yeniçubuk istasyonuna da uzatılabilir.
Havayolu
İstanbul Seferleri
Pandemi öncesi günde 4-6 olan uçuş sayısı pandemi sonrasında ise günde 3-4 olarak gerçekleşmekte. Ancak günlük uçuşlar mevcut ihtiyacı karşılamakta zorlanmakta ve saat alternatifi sağlamamaktadır.
İzmir ve Antalya Seferleri
Pandemi öncesi mevcut olan İzmir seferleri, pandemi sonrasında iptal edildi ve henüz yeniden bir planlama söz konusu değil. Ancak İzmir'de 80 bin, Antalya'da ise 40 bin Sivas ikametine kayıtlı vatandaş mevcut. Yoğun bir hareketliliğinde olduğu 2 şehre, haftanın belirli günü uçuşların başlaması konusunda talep mevcuttur.
Uluslararası Seferler
Yurtdışında yaşayan yoğun bir gurbetçi nüfusu söz konusu. Özellikle yaz aylarında memleketlerini ziyarete gelen gurbetçiler için bu aylarda seferler düzenlenmesi, aktarma süreçlerini ortadan kaldıracaktır. Sivaslıların yoğun yaşadığı Almanya, Avusturya, Fransa ve Hollanda gibi ülkelerden sefer düzenlenmesi talebi yıllardır mevcuttur.